STAVKA

Vozniki stavkali, avtobusni promet pa je potekal skoraj nemoteno

Na začetku septembra navadno veliko beremo predvsem o novem šolskem letu, letošnji prvi septembrski dnevi pa so polnili časopise tudi z uresničitvijo stavkovne napovedi voznikov avtobusov enega največjih koncesionarjev za javne prevoze v Sloveniji. Stavka voznikov skupine Arriva Slovenija, ki jo sestavljajo podjetja Arriva Štajerska, Arriva Dolenjska in Primorska ter potovalna agencija Alpetour, se je začela 4. septembra, stavkajoči pa so izvajali le prevoze, ki jim jih v primeru stavke določa zakonski minimum.

Foto: SVAS

V pogajanjih pred stavko so vozniki vztrajali pri šestih stavkovnih zahtevah. Od preklica sankcij proti članom sindikata zaradi sindikalnega dela, ponovnega vplačevanja premij poklicnega zavarovanja, plačanih odmorov in upoštevanja časa razpoložljivosti v delovnem času (tudi) za voznike na lokalnih linijah do 50 kilometrov, pa do zvišanja njihove urne postavke s sedanjih petih evrov na sedem evrov ter sklenitve podjetniške kolektivne pogodbe v vseh delih skupine. Da do stavke ne bi prišlo, so pristali na njeno zamrznitev pod dvema pogojema; zvišanje urne postavke na 7 evrov ter ponovna pogajanja, s katerimi bi sklenili novo kolektivno pogodbo. Po trditvah sindikalistov je skupina Arriva ta predlog zavrnila, ponudila pa je vključitev v socialni dialog, ki poteka z drugimi sindikati v družbah, ter mediacijo. Ker sta bila predloga predstavljena v nedeljo tik pred samim začetkom stavke, je druga stran ocenila, da gre za kupovanje časa, in stavka je bila neizogibna.

V javnosti se je hitro razširil občutek, da je stavka postala le ena izmed številnih dnevnih novic, v katerih smo lahko brali in poslušali popolnoma nasprotujoče si trditve dveh strani, sporazum ali kakršen koli napredek pri zbližanju stališč pa je dobival obrise misije nemogoče. Ob vsakodnevnem boju za pozornost tistih, ki so trdili, da so stavkajoči nekakšni izsiljevalci, ki zahtevajo nemogoče, in tistih, ki so od jutra do mraka hiteli na vse konce Slovenije, kjer so se vozniki posameznih Arrivinih družb odločali med stavkati ali ne stavkati, se nihče ni vprašal, ali so njihovi otroci, delavci, starostniki v dobrih rokah, ko sedejo na avtobus. Voznik, ki je venomer pod pritiskom, stresom in v strahu, vsekakor ne zagotavlja optimalnega ravnanja v prometu, trudu navkljub.

Medtem ko so vozniki stavkali med opravljanjem prevozov, je vodstvo Arrive na eni strani pozivalo stavkovni odbor, naj neha zavajati z neresničnimi podatki o udeležbi v stavki, češ da se več kot 80 odstotkov voznikov ni priključilo stavki, vse linije pa da obratujejo nemoteno, na drugi pa so sindikalisti opozarjali, da je za ustvarjanje napačne podobe o dejanskem stanju kriv zakonski minimum, ki so ga vozniki dolžni izvajati kljub stavki.

Foto: SVAS

Stavkovni odbor je poročal tudi o grožnjah, ki naj bi jih prejemali delavci s strani vodstva, s katerimi naj bi jih strašili z odpovedjo zaposlitve in drugimi sankcijami, po razširitvi stavke pa naj bi Arriva manjkajoče prevoze nadomeščala z upokojenimi vozniki in zasebniki.

Vodstvo Arrive je vse očitke odločno zavračalo in vztrajalo, da je storilo vse za dosego sporazumne rešitve,
stavkovni odbor pa je zavračal tako predlog o mediaciji kot vključitev v socialni dialog, ki poteka z drugimi sindikati v družbah.

Ko je že kazalo, da se bo drugi teden stavke začel z njeno zaostritvijo, so se stvari končno začele premikati proti rešitvi. Sestankovanje med stavkovnim odborom in upravo skupine Arriva je dobilo konstruktivnejše tone in sredi tedna prineslo tudi dogovor.

Na enajsti dan stavke sta obe strani sporočili, da sta uspeli doseči dogovor o razreševanju stavkovnih zahtev. Tako se je stavka 14. septembra zaključila. V Arrivi so pristali na delno takojšnji, delno pa postopen dvig osnovne urne postavke voznic in voznikov za obdobje do leta 2020, sindikati pa so za to obdobje zagotovili mir. Hkrati sta se obe strani dogovorili, da podrobnosti o sklenjenem sporazumu ne bodo posredovali medijem.

Povezane vsebine:

Stavka voznikov Arrive Slovenija: avtobusi bodo vozili le v času prometnih konic

Vodstvo skupine Arriva Slovenija za iskanje soglasja z mediacijo

Kako je mogoče, da vozniki stavkajo, avtobusni promet pa poteka skoraj nemoteno?

V nedeljo pade odločitev o morebitni zaostritvi stavke

Odločitev o zaostritvi stavke voznikov Arrive preloženo

Stavkovni odbor meni, da pogajanja potekajo prepočasi

Dosežen dogovor med Arrivo in stavkovnim odborom, stavka je zaključena

NATAŠA FAJON