GOSPODARSTVO IN TURIZEM

Trinajsta sezona potniških ladij v Kopru

Koprska občina si je dolgo prizadevala privabiti potniške ladje v svoje pristanišče. Zamisel so odlično uresničili in danes se jim bogato obrestuje. Več o tem smo izvedeli v pogovoru s svetovalko župana na mestni občini Koper Jano Toljo.

Koliko potniških ladij in z njimi gostov bo letos v Kopru?

Letos v Kopru pričakujemo prihod 60 potniških ladij in približno 70.000 potnikov. Gostimo kar sedem novih prihodov, ki jim rečemo »maiden call«, torej prvič v pristanišču in ob tej priliki predvidevamo izmenjavo plaket. Prav tako smo veseli, ker so še posebno v letošnji sezoni pri nas ladje visokega razreda, torej tiste, ki jih lahko primerjamo s petimi zvezdicami v hotelih.

Je to manj ali več kot prejšnja leta? Koliko let že pristajajo v Kopru?

Sezona 2017 je trinajsta. Prve manjše potniške ladje so k nam prišle v letih 2005 in 2006, pomembna rast je bila nato dosežena v sezonah 2009 in 2010 do rekordnega leta 2011, ko smo gostili 108 tisoč potnikov. Tukaj je potrebno poudariti, da je bilo 20 prihodov ladje Voyager of the Seas, ki je imela Koper kot stalno pristanišče na svojih poteh po Sredozemlju. Pomembno je, da smo v nadaljevanju dosegli trajnostne rezultate, kjer v petletnem obdobju med 2012 in 2016 beležimo povprečje približno 50 prihodov potniških ladij in preko 60 tisoč potnikov letno. S tega vidika bo letošnja sezona nad povprečjem.

Vrsto let poslušamo obljube o gradnji potniškega terminala v Kopru? Kje se zatika?

Prioriteta Luke Koper ni izgradnja potniškega terminala, saj je več kot očitno, da so prihodki iz naslova prihoda potniških ladij bistveno nižji od kontejnerskega pretovora. Se pa stvari premikajo in mislim, da bomo z dobro voljo le dočakali težko pričakovani terminal. Ne smemo pa pozabiti na vlogo države, ki je prav pri podpori razvoju potniškega terminala zelo mačehovska in ga očitno ne podpira. Izgradnja potniškega terminala bi izboljšala pogoje dela tako za direktno operativo na obali, kot seveda za potnike, ki v vročini čakajo na soncu v dolgih kolonah za ponovni vstop na ladjo. Prav tako je naložba v potniški terminal pomembna z vidika vzpostavitve tako imenovanega »home porta«, možnosti vkrcavanja potnikov v Kopru. Ladjarji nam priznavajo urejenost priveznega mesta, dostopnost do potrebne infrastrukture, ustreznost cene in drugih storitev, ki jih nudi Luka Koper. To je tudi eden izmed vidikov, zakaj se odločijo pristati v našem pristanišču.

Kaj vam povedo gostje s potniških ladij o vtisih, še posebno o Slovenski obali?

Potniki so nad Koprom, slovensko Istro in Slovenijo zelo navdušeni. Njihov prvi stik z državo je mesto Koper, kjer vedno kot najbolj pozitivno izpostavijo urejeno mestno jedro. To je v neposredni bližini potniškega terminala, čistoča v mestu je na ravni, da se le redka mesta v tujini lahko primerjajo z nami. Izjemen je občutek varnosti, ki je danes vedno bolj pomemben, pomembno je dobro znanje angleščine turističnih delavcev in tudi domačinov, in še bi lahko naštevali …

Zelo zadovoljni prihajajo potniki tudi z izletov iz notranjosti Slovenije in iz drugih obalnih mest. Naša prednost je prav v tem, da imamo zelo dobre cestne povezave z osrednjo Slovenijo. V relativno kratkem času si lahko potniki z ladje ogledajo velik del naše države, da o zelo enostavni dostopnosti do centra mesta Kopra niti ne govorimo. Prav tako imamo dobro organizirane izlete v zaledje obale, Hrastovlje, Socerb, Padno kot tudi oglede Izole, Pirana in Portoroža s solinami.

Potovanja s potniškimi ladjami so vse bolj priljubljena in dostopna. Kako vidite v Kopru prihodnost te vrste turizma? So kakšne pasti?

V Kopru ni bojazni, da bi se nam zgodil prekomerni masovni turizem, kot ga tudi zaradi potniških ladij doživljata Dubrovnik in Benetke. Po naših ocenah bi lahko mesto brez težav sprejelo še dva do trikrat več prihodov. Zgornjo mejo bi glede na mestno infrastrukturo postavili pri 200 tisoč potnikih na leto. Na Mestni občini Koper si še naprej prizadevamo, da mesto v prihodnosti postane tako imenovani »home port«, torej začetno pristanišče na potovanjih potniških ladij.

S tem bi se podaljšala doba, ki bi jo potniki preživeli v mestu, kar pomeni večjo potrošnjo. Razvile bi se še druge podporne storitve za potniške ladje in ekonomska korist bi bila še izrazitejša. Trenutno je Koper vpet v industrijo križarjenj kot vmesna postaja, zato smo v večji meri odvisni od odločitev in politike predvsem pristanišča v Benetkah. Na primer, ob prepovedi vplutja največjih potniških ladij v glavni kanal v Benetkah pred leti se je zmanjšalo tudi število prihodov in velikost potniških ladij v Kopru. Če bomo slovenski deležniki dobro sodelovali in imeli enoten nastop, so tveganja za razne pasti veliko manjša.

Nedavno gostovanje uvršča Koper med svetovne turistične destinacije

Sredi maja je v Kopru pristala potniška ladja Azamara Quest, za njene goste pa je ladjar Azamara Club Cruises priredil koncert skupine Perpetuum Jazzile na Titovem trgu. To je bil zaključek štiri leta dolge poti od ideje do uresničitve projekta, ki je Koper in Slovenijo uvrstil v cvet svetovnih prestižnih turističnih destinacij.

Ni naključje, da je ladjar izbral prav Koper oziroma Slovenijo za izvedbo dogodka v okviru blagovne znamke Azamazing. Pot do dogodka so začrtali pred štirimi leti, ko so Janez Maček z družinsko vodeno turistično agencijo Atlas Express, Mestna občina Koper in Luka Koper, ki upravlja potniški terminal, zagotovili ladjarju, da lahko tudi Koper in Slovenija priredita nepozaben dogodek za goste ene najprestižnejših potniških ladij na svetu.

Predsednik in direktor Azamara Club Cruises Larry Pimentel je navdušen povedal: »Bilo je magično. Verjetno najboljši dogodek, na katerem sem bil«. Njegove besede so pomembno priznanje za destinacijo ter opravljeno delo, ki ima veliko težo v razvoju tovrstnega turizma pri nas.

Danica Cmrečnjak
Foto: Vojko Rotar