KULTURA

Reklamni plakati obmorskih letovišč v podobah slovitih umetnikov

Od petka, 7. julija 2017, je v Tartinijevi hiši v Piranu na ogled razstava z naslovom Morje, turistične podobe Istre, Reke in Dalmacije od konca 19. stoletja do leta 1940, ki jo lahko opišemo kot popotovanje v zgodovino poletnih počitnic v slogu retro in liberty.

Kustos Piero Delbello ob plakatu za Portorož, ki ga je naslikal umetnik Argio Orell. Foto: Nataša Fajon

Razstava,ki sta jo odprla kustos Piero Delbello in direktor Regionalnega inštituta za kulturo Istre, Reke in Dalmacije, je posvečena je reklamnim plakatom in manifestom, s katerimi so se oglaševali naši kraji in nagovarjali turiste na prehodu iz stoletja velikih tehnoloških odkritij v obdobje modernizma ter v prvi polovici 20. stoletja. Podobe prikazujejo družabno življenje, zabavo in privlačnost destinacij, ki so v tistem času veljala za najbolj priljubljena letovišča. Od prelepe Opatije, ki so ji rekli tudi biser Jadrana ali kraljica elitnih počitnic, do preprostega Portoroža, ki ga je umetnik Argio Orell leta 1920 upodobil kot obmorsko mestece, ki se je rojevalo iz Arcimboldijeve kombinacije sadja in rož, v ozadju pa je bila skupina hiš s pogledom na morje.

Razstavo si bo moč ogledati vse do 27. avgusta, vsak dan od ponedeljka do petka v času med 10. in 12. uro ter ob sobotah in nedeljah v dopoldanskem času med 9. in 12. uro ter popoldan med 18. in 21. uro.


Prav tako posebna je predstavitev Reke s konca dvajsetih let 20. stoletja v podobah futurističnega arhitekta Anghebna ali upodobitev Zadra v tridesetih letih, na kateri je ovekovečen hotel Roma, in seveda Brionov kot destinacije za igralce golfa in rekreativce.

Reklamne plakate so zaupali umetnikom, ki so na njih upodabljali značilnosti krajev na umetelni in svež način, z grafiko, ki se je z nivoja veličastne barvitosti secesije dvignila še višje in postregla z neskončnimi kombinacijami. Med avtorji ilustracij, s katerih nas nazorno nagovarjajo upodobljene podobe širnega morja in vzhičenega kopalnega vzdušja, najdemo plodnega umetnika in mojstra litografije Giuseppeja Sigona iz Trsta, mondenega Dudovicha, slovito Stefanie Glax, Adelino Zandrino iz Julijske krajine, Gigija Vidricha iz Pulja in druge umetnike iz Istre in tujine. Cena ni bila pomembna, saj je veljalo, da je kakovostno oglaševanje nujno za uspešno prodajo izdelka.

Nataša Fajon