FESTIVALSKA PREMIERA

Prva slovenska uprizoritev igre Kraljica mati

Koper, 18. junij 2018
25. Primorski poletni festival, ki se je začel v četrtek, 14. junija, in bo trajal do 8. julija, bo tudi letos nagradil obiskovalce s festivalsko premiero. V sredo, 20. junija 2018, bo na odru Gledališča Koper zaživela prva slovenska uprizoritev igre Kraljica mati, ki so jo koprski gledališčniki pripravili v koprodukciji z MG Ptuj. Na sredini novinarski konferenci so italijansko dramo predstavili režiser Damir Zatar Frey, dramaturg Rok Andres ter igralca Nataša Barbara Gračner in Aleš Valič.

Foto: Mauro Belac

Kot je izpostavil dramaturg predstave, Rok Andres, je prisostnost sodobne italijanske dramatika v slovenskem prostoru dokaj skopa, zato Kraljica mati predstavlja njen prihod v slovensko gledališče, prav tako pa bo svojo premiero na slovenskih odrih doživel tudi avtor besedila, Manlio Santanelli.

“Kraljica mati je slovenska praizvedba, kar je zelo pomembno, ko napovedujemo predstavo, saj se bodo gledalci prvič srečali s to vrsto dramatike, prav tako pa gre za prvo srečanje avtorske ekipe oz. igralcev s tovrstnim tekstom,” je dejal.

Neapeljčan Santanelli je besedilo napisal leta 1984, leto kasneje pa je zanj prejel glavno italijansko nagrado za dramatiko Premio IDI (Istituto Dramma Italiano). Kraljica mati, ki je bila uprizorjena v številnih evropskih državah in celo v Rusiji, še danes velja za njegovo največkrat uprizarjano dramsko besedilo.

Zgodba je na prvi pogled preprosta, a kasneje postreže s številnimi (ne)pričakovanimi preobrati. Sinova vrnitev k ostareli materi namreč povzroči vrsto zapletov, pretresov in prepirov. Slednjim botrujeta sinova čustvena nezrelost na eni in v materina potopljenost v lastne iluzije na drugi strani. Katastrofa se zdi neizbežna.

Petdesetletni Alfredo se po zakonskem brodolomu in propadli novinarski karieri vrne domov k ostareli, ovdoveli, toda še vedno dominantni materi Regini pod pretvezo, da bo v času bolezni skrbel zanjo; v resnici pa želi napisati knjižno uspešnico o zadnjih mesecih življenja in smrti stare gospe. Življenje z materjo, ki nenehno idealizira pokojnega moža in ga – zato, da lahko poniža sina – z njim nenehno primerja, najprej doseže vrhunec v Regininem odkritju Alfredovega pisanja, nato pa v Alfredovem spoznanju, da je bila mati nekoč redovnica, ki je zanosila in zato zapustila samostan, kar mu, sicer tabletomanu in odvisniku, zada končni udarec.

Režiser Damir Zlatar Frey se je z besedilom prvič srečal v reškem gledališču, ko mu ga je ponudila takratna ravnateljica Mani Gotovac. Predstavili so mu ga kot komedijo, njega pa je ob branju zgodba tako pretresla, da ga je stiskalo pri srcu. Takrat ni bil pripravljen nanj.

Pri adaptaciji za tokratno uprizoritev so ga zanimali vzroki za nastanek besedila, za cilj pa si je izbral odrešitev avtorja.

»Bolj ko sem star, bolj me zanimajo vzroki, stiske in impulzi, ki posameznega avtorja prisilijo v to, da napiše dramsko delo ali simfonijo. Kraljica mati je drama bolečine, hkrati tudi njeno očiščenje, njena osvoboditev,” je pojasnil.

Foto: Mauro Belac

Kot je še povedal, ponuja besedilo različne možnosti interpretacije, sam pa je želel priti do izvira drame in prikazati njene najgloblje pasti.

“Za to sem se odločil, ko sem bil seznanjen z zasedbo. Vedel sem, da bom imel izjemno angažirane igralce, ki jih ne bo mogoče nahraniti s poceni stvarmi, ampak jim bo treba ponuditi neke zanimive perspektive za delo,” je dejal.

Za priložnost delati z Natašo Barbaro Gračner in Alešem Valičem je zelo hvaležen, saj se od takšnih igralcev še vedno uči in se še vedno počuti mladega, je delaj na pol v šali.

“Teden dni pred premiero nerada govorim o predstavi, a verjamem, da se bo ta občinstva močno dotaknila, ga razburkala kot morje in raztreščila kot čoln v neurju,” je o predstavi povedala Nataša Barbara Gračner, prvakinja SNG Drama Ljubljana.

Z Alešem Valičem je sicer že delovala, a kot je izpostavila, ju še nikoli ni povezovala tako močna zgodba, kot je Kraljica mati, v kateri igra mater, Valič pa njenega sina.

Slednji je o vlogi povedal, da na prvi pogled ta ne pove veliko, šele “odstiranje tančic igralca privede do zelo intimnih plasti odnosa mati – sin, ki jih avtor izpisuje zelo skrivnostno in plast za plastjo razkriva vzroke za sinovo agresijo na eni in nemoč na drugi strani.”

Uprizoritev, ki bo na Primorskem poletnem festivalu 20. junija doživela premiero, dan pozneje prvo ponovitev, so pripravili: Prevajalec Gašper Malej, režiser, scenograf, kostumograf in koreograf Damir Zlatar Frey, asistentka scenografa in kostumografa Tina Dobrajc, dramaturg Rok Andres, asistenta režiserja Rok Andres, Renata Vidič, oblikovalec svetlobe Jaka Varmuž, videoanimacija Noemi Zonta, asistent scenografa Mito Gegič, lektorica Barbara Rogelj ter igralca Nataša Barbara Gračner in Aleš Valič.

N. F.

Povezane vsebine:

Primorski poletni festival bo jubilej praznoval v vseh štirih obalnih občinah

Četrt stoletja Primorskega poletnega festivala