NE SPREGLEJTE

Ladijsko maketarstvo

Spretnost izdelave maket plovil je bila ob morju stoletja nadvse priljubljena, kot hobi ali kot profesionalno delo. Maketarstvo je bilo že kar poklic, ki se je izvajal v škverih in ladjedelnicah, v muzejih itd. Maketarstvo je bilo del učnega programa na pomorski šoli in še veliko je pričevanj, ki povedo, kako pomembna je bila ta spretnost na naši obali. V prav vsakem našem obalnem mestu so še vse tja do konca 80. let prejšnjega stoletja obstajali modelarski klubi in trgovine za modelarje. Organizirale so se razstave in tekmovanja v ladijskem modelarstvu, mnoge so organizirali tudi hoteli. Danes je to prepuščeno predvsem individualnim entuziastom, ki to pomembno spretnost ohranjajo.

Foto: Vrhunska polodprta maketa Barkina, v merilu 1:10, ob naši obali nekoč nadvse razširjenega tovornega enojambornega plovila, ki je bil stoletja nenadomestljiv tudi v solinarstvu. Za tako maketo, na kateri lahko poleg hrastove konstrukcije vidimo notranje prostore, opremo in vse ostalo, je potrebnih skoraj tisoč ur dela. Vse o izdelavi makete Barkina (tudi drugih plovil) je bilo pred leti objavljeno v reviji TIM.

Kaj je stojno ladijsko maketarstvo?

Ladijsko modelarstvo ima vrsto smeri in ena od njih je tudi izdelovanje ladijskih maket, ki so namenjene predvsem gledanju, torej mirovanju. Ker so v tem primeru plovila na stojalu, tej smeri pogosto pravimo stoječe ali stojno ladijsko maketarstvo. Z izdelavo stoječega modela najpogosteje želimo povedati, da je naš izdelek bolj ali manj verna kopija nekega plovila, ki je obstajal, obstaja ali bo obstajal. In tu je bistvena razlika med maketarstvom in modelarstvom. Model izdelamo za katero koli, tudi testno ali izmišljeno plovilo, za regate modelov jadrnic itd., maketa pa je natančen »posnetek« realnega plovila.

Čeprav lahko vrhunske stoječe makete izdelujemo tudi iz drugih materialov (papir, plastične mase itd.), se bomo v tem prispevku osredotočili predvsem na lesene stoječe makete plovil.

Pristopi k izdelavi stoječe ladijske makete

Ko smo že opredelili, kaj je in kam sodi stojno ladijsko maketarstvo, je potrebno predstaviti še pristope k izdelavi stoječih maket plovil. Najpogostejša sta:
• Maketar kupi škatlo z modelarskim načrtom in vsem potrebnim materialom ter plovilo v bistvu sestavlja, saj so vsi deli najpogosteje že narisani na material ali celo že narezani.
• Maketar pridobi ali sam izriše načrt in po njem dobavi material in orodje ter sam izdela maketo plovila

Oba pristopa sta izvedljiva, ko izdelujemo replike znanih plovil in lahko modelarske načrte ali njihove škatle kupimo v modelarski trgovini. Ko pa se ukvarjamo z lokalnimi tradicionalnimi plovili, je uporaben le drugi pristop, saj na trgu za ta plovila pogosto ni ne načrtov ne »škatel«. Modelar je tukaj v celoti prepuščen svoji tehnični iznajdljivosti in spretnosti. Posebno skupino tvorijo maketarji, ki izdelujejo replike plovil iz originalnih načrtov pravih plovil in v bistvu izdelajo pravo, vendar pomanjšano plovilo. Ta plovila so lahko izdelana tako, da so vidni vsi zunanji detajli, ali tako, da je plovilo izdelano tudi znotraj, oziroma če privzdignemo bokaporte (pokrovi podpalubnih prostorov), vidimo notranjost plovila. Pri takem plovilu vidimo število in razpored reber, njihovo sestavo, kobilico itd. Ni potrebno posebej izpostavljati, da je v tem primeru pomembna tudi izbira lesa, ki se je uporabljalo pri pravem plovilu. Tisti »najhujši« pletejo celo sami vrvi, saj je na kakšni tradicionalni lesenjači prav grdo videti bleščeče bele sintetične vrvice ali jadro v smislu »più bianco non si può«.

Za takšno maketarstvo pa veljajo značilnosti:
– hitrost in čas ne igrata nobene vloge, pač pa pravilnost, kakovost in natančnost izdelave prav vsakega dela posebej;
– za delo je potrebno ustrezno orodje. Brez kakovostnega orodja bo težko izdelati vsega 2 mm velik škripec z vsemi podrobnostmi;
– potrebne so izkušnje, modelarsko znanje in iznajdljivost ter poznavanja področja maketiranja, torej plovil.

Ko se odločimo izdelati kakovostno ladijsko maketo, moramo najprej odgovoriti na vprašanje, ali bo ladijska maketa »pomanjšano« pravo plovilo ali bo prikazovala njegovo zunanjo podobo. Če bo maketa imela podobo izbranega plovila le na zunaj, potem lahko njegov trup izdelamo iz polnega ali lepljenega lesa ali iz vezane plošče, iz katere naredimo neke vrste polna rebra ter preko njih pritrdimo letvice, da dobimo podobo trupa. Če izdelujemo maketo, ki nam tudi znotraj pokaže, kako je izgledalo plovilo, pa je najbolje, da jo izdelujemo na podoben način kot pravo plovilo. Najpogosteje potem en bok plovila zapremo, drugi pa ostane odprt, da se vidijo tako konstrukcija plovila kakor notranji prostori in oprema.

Kje dobimo material za ladijske makete?

V modelarskih trgovinah (žal sta najbližji v Trstu in Ljubljani) lahko kupimo razne že izdelane ladijske kose iz ustreznega materiala, od škripcev do sider in vrvi, vendar moramo paziti, da so v pravem sorazmerju z našim plovilom. Tanke letvice za trup plovila lahko prav tako kupimo v modelarski trgovini ali prek interneta, vendar so te najpogosteje iz lipe ali podobnega lahkega materiala, ki pa za resnejše in predvsem večje makete ni ustrezen. Pravi les moramo zato poiskati v običajnih trgovinah s tehničnim blagom (Bauhaus, Slovenijales, Obi itd.) ali pa v trgovinah za les kupite debel furnir (npr. trgovina Javor v Ljubljani). Ker tako kupljen les največkrat ni ustrezne debeline, moramo letve ali narezan furnir stanjšati z električnim obličem. Kose iz lesa, ki ga težko dobimo v teh trgovinah (hrast, kostanj …), pa naročimo pri kakšnem mizarju, ki nam ga nareže v osnovne mere. Od tu naprej pa veselo na žaganje.

Kovinski deli naj bodo iz kovine, jadra iz platna. Ti materiali so precej lažje dosegljivi kot ustrezen les, zato z njimi ne boste imeli težav. In pomembno opozorilo. Pri izdelavi vrhunskih ladijskih maket, ki so izdelane enako kot prava plovila, ne uporabljamo lepila! Les in letvice morajo biti zabiti z žebljički, jadra šivana, vrvi vezane z ustreznimi vozli itd.

Kje dobimo material za ladijske makete?

V modelarskih trgovinah (žal sta najbližji v Trstu in Ljubljani) lahko kupimo razne že izdelane ladijske kose iz ustreznega materiala, od škripcev do sider in vrvi, vendar moramo paziti, da so v pravem sorazmerju z našim plovilom. Tanke letvice za trup plovila lahko prav tako kupimo v modelarski trgovini ali prek interneta, vendar so te najpogosteje iz lipe ali podobnega lahkega materiala, ki pa za resnejše in predvsem večje makete ni ustrezen. Pravi les moramo zato poiskati v običajnih trgovinah s tehničnim blagom (Bauhaus, Slovenijales, Obi itd.) ali pa v trgovinah za les kupite debel furnir (npr. trgovina Javor v Ljubljani). Ker tako kupljen les največkrat ni ustrezne debeline, moramo letve ali narezan furnir stanjšati z električnim obličem. Kose iz lesa, ki ga težko dobimo v teh trgovinah (hrast, kostanj …), pa naročimo pri kakšnem mizarju, ki nam ga nareže v osnovne mere. Od tu naprej pa veselo na žaganje.

Kovinski deli naj bodo iz kovine, jadra iz platna. Ti materiali so precej lažje dosegljivi kot ustrezen les, zato z njimi ne boste imeli težav. In pomembno opozorilo. Pri izdelavi vrhunskih ladijskih maket, ki so izdelane enako kot prava plovila, ne uporabljamo lepila! Les in letvice morajo biti zabiti z žebljički, jadra šivana, vrvi vezane z ustreznimi vozli itd.

Kakovost stoječih ladijskih maket

Ocenjevanje kakovosti maket je nadvse nehvaležna naloga, saj je vsak maketar vložil veliko želja in resursov, da bi izdelal kar najboljšo maketo. Da bi se ognili emotivnemu ocenjevanju, so se razvili določeni kriteriji Po svetovni organizaciji ladijskih modelarjev Naviga se ocenjuje 4 lastnosti maket (razporejene po številu možnih točk) v razredu C-1, kamor sodi ladijsko maketarstvo v lesu:
– tehnična izvedba
– zahtevnost
– skladnost, točnost in ujemanje z izvirno dokumentacijo, iz katere je maketa nastala
– celosten vtis makete

Naj pa izpostavim, da kljub kriterijem ni preprosto med kakovostnimi različnimi ladijskimi maketami pravilno in pravično izbrati najboljšo, zato so sodniki lahko le stari modelarski »mački«, ki si morajo za ocenjevanje pridobiti licenco. V Sloveniji jih nimamo, so pa odlični sodniki in maketarji vrhunskih tradicionalnih plovil na hrvaški in italijanski strani.

Zaključek

Izdelava ladijskih maket je kompleksno, vendar nadvse sprostitveno in prijetno početje, kjer čas ne sme imeti vsakdanje vloge. Na naši obali je okoli ducat odličnih tovrstnih modelarjev in tu in tam, resda nadvse redko, smo priča tudi razstavam ladijskih maket. Najbolj dejavni na tem področju so Izolani in Pirančani, kjer delujeta tudi kluba. Kako izgledajo vrhunske ladijske makete, pa si lahko ogledate v Pomorskem muzeju v Piranu ali v muzeju Izolana v Izoli.

Danes se s preučevanjem tehnično-konstrukcijskih značilnosti tradicionalnih plovil Istre ukvarja predvsem zavod MEDITERANUM iz Pirana, ki ima tudi načrte teh plovil in izdeluje vrhunske ladijske makete ter manjša prava lesena plovila.

Slobodan Simič Sime

Povezane vsebine:

Istra je izjemen, a nadvse občutljiv potencial

»Povezani smo ne le bolj obiskani, ampak se nas tudi dlje sliši«