STAVKA

Kako je mogoče, da vozniki stavkajo, avtobusni promet pa poteka skoraj nemoteno?

Koper, 8. september 2017
Medtem ko se stavka voznikov avtobusov skupine Arriva Slovenija nadaljuje že peti dan, se zdi, da je kaj hitro postala le ena izmed številnih dnevnih novic, v katerih javnost posluša popolnoma nasprotujoče si trditve dveh strani, sporazum ali kakršen koli napredek pri zbližanju stališč pa dobiva obrise misije nemogoče. Ob vsakodnevnem boju za pozornost tistih, ki trdijo, da so stavkajoči nekakšni izsiljevalci, ki zahtevajo nemogoče, in tistih, ki od jutra do mraka hitijo na vse konce Slovenije, kjer se vozniki posameznih Arrivinih družb odločajo med stavkati ali ne stavkati, se nihče ne vpraša, ali so njihovi otroci, delavci, starostniki v dobrih rokah, ko sedejo na avtobus. Voznik, ki je venomer pod pritiskom, stresom in v strahu, vsekakor ne zagotavlja optimalnega ravnanja v prometu, trudu navkljub.

Foto: Arriva

Iz Arrive so včeraj zjutraj v sporočilu za javnost stavkovni odbor pozvali, naj javnost neha »zavajati z neresničnimi podatki o udeležbi v stavki in s tem v javnosti ustvarjati napačno podobo o dejanskem stanju, potnikom pa povzročati nepotrebne skrbi«. Dodali so, da se tudi včeraj 86 odstotkov voznikov ni pridružilo stavki, hkrati pa da so skoraj vse linije obratovale nemoteno.

Peter Majcen sicer ni član stavkovnega odbora, a kot kot zastopnik Konferederacije sindikatov 90 pomaga pri vodenju stavke. Sam je tudi bil prisoten na vseh pogajanjih, razen na prvem, pri čemer je izpostavil grob nastop vodstva skupine Arriva, katerih stališča je na vseh srečanjih predstavljal prokurist skupine Aljaž Vuk. Namesto da bi skušali zbližati stališča, so pristajali samo na pogovore o izvajanju zakonskega minimuma.

Po besedah Majcna je prav slednji kriv za ustvarjanje napačne podobe o dejanskem stanju. Trditve vodstva skupine, da je vse dni stavke velika večina linije obratovala nemoteno, v Obalni sindikalni organizaciji, v okviru katere je formiran sindikat voznikov, ne zavračajo, poudarjajo pa, da vzrok za to ni v nesodelovanju voznikov v stavki, temveč v zakonskem minimumu, ki so ga stavkajoči dolžni izvajati kljub stavki. Ta je določen v 116. členu Zakona o prevozih v cestnem prometu in določa “da morajo domači prevozniki, ki izvajajo prevoze potnikov v cestnem prometu, med stavko zagotoviti izvajanje mednarodnega linijskega prevoza potnikov, ki je določen z mednarodnimi pogodbami, v javnem linijskem prevozu potnikov v notranjem prometu pa prevoz dnevne migracije potnikov (prevozi na delo in v šolo itd.). Ker so bili vozniki pripravljeni voziti tudi potnike, ki so namenjeni v zdravstvene ustanove, je vodstvo Arrive njihovo pripravljenost izrabilo in zakonski minimum razširilo na vse linije, ki potekajo mimo zdravstvenih ustanov, kar nazadnje zaobjame veliko večino prevozov, je opozoril Majcen.

“Kako naj se delavec bori za svoje pravice, ko mu že zakonodaja to otežuje in skorajda onemogoča. Voznik stavka, a mora opraviti skoraj vse prevoze, ker tako določa zakon;”je dejal.

Glavni sindikalist je zagotovil, da podpora stavki narašča, vedno več voznikov se kljub ustrahovanju vključuje vanjo. Arriva naj bi po njegovih besedah grozila delavcem s sankcijami, češ da je stavka nezakonita, in z odpovedjo delovnega razmerja, grožnje so zaposleni prejemali po elektronski pošti in sms sporočilih, prav tako naj bi jih nadlegovali po telefonu.

V Arrivi medtem manjkajoče voznike nadomeščajo z upokojenci, ki jih ponovno aktivirajo, in sklepajo pogodbe z zasebniki, , kar pa pomeni kršitev stavkovne zakonodaje.

“Tako je res videti, kot da zavajamo, ko trdimo, da stavko podpira nekje med tretjino in polovico voznikov, na drugi strani pa stavkajoči kljub ogromnim pritiskom in strahu pred izgubo zaposlitve vztrajajo, ker želijo le pošteno plačilo za pošteno delo pod primernimi delovnimi pogoji,” je dejal Majcen.

Primere ustrahovanja, odstranjevanja napisov o poteku stavke na avtobusnih postajah s strani najetih varnostnikov in najemanja voznikov podizvajalcev ter upokojencev so posredovali inšpekcijski službi, ki pa do sedaj ni ukrepala, so pa sami doživeli obisk prometne inšpekcije.

“Vse poslane materialne dokaze so komentirali, da to vsekakor ni v redu, storili pa niso ničesar, Predvčerajšnjim smo doživeli obisk prometne inšpekcije na Jesenicah, kjer je inšpektor zahteval odstranitev stavkajočih avtobusov z avtobusne postaje, češ da ovirajo promet. Samo osupnili smo. Je pač dobil ukaz, da mora tako postopati, ”je svoje razočaranje nad delom inšpekcije izrazil zastopnik KS90.

Iz skupine Arriva Slovenija so vztrajali pri tem, da je »vodstvo skupine storilo vse, da bi doseglo sporazumno rešitev, stavkovni odbor pa še vedno zavrača predlog o vključitvi tretje osebe oziroma reševanje nastalega spora z mediacijo, prav tako se noče vključiti v socialni dialog, ki poteka z drugimi sindikati v družbah«.

Foto: ks90

Na drugi strani nam je Peter Majcen povedal, da so v pogajanjih pred stavko vztrajali pri šestih stavkovnih zahtevah. Od preklica sankcij proti članom sindikata zaradi sindikalnega dela, ponovnega vplačevanja premij poklicnega zavarovanja, plačanih odmorov in upoštevanja časa razpoložljivosti v delovnem času (tudi) za voznike na lokalnih linijah do 50 kilometrov pa do zvišanja njihove urne postavke s sedanjih petih evrov na sedem evrov ter sklenitve podjetniške kolektivne pogodbe v vseh delih skupine.

Da do stavke ne bi prišlo, so pristali na zamrznitev stavke pod dvema pogojema; zvišanja urne postavke na 7 evrov ter ponovna pogajanja, s katerimi bi sklenili novo kolektivno pogodbo. Po trditvah Majcna je skupina Arriva ta predlog zavrnila, ponudila pa je vključitev v socialni dialog, ki poteka z drugimi sindikati v družbah ter mediacijo. Ker sta bila predloga predstavljena v nedeljo tik pred samim začetkom stavke, Majcen ocenjuje, da je šlo le za kupovanje časa, poleg tega naj bi drugi sindikati v skupini bili povsem pod njihovim nadzorom.

“Če imaš dve popolnoma različni stališči, bi mediacija na koncu lahko učinkovala podobno kot odločitev arbitražnega sodišča o meji,” je še dodal.

Stavkovni odbor ob podpori drugih sindikatov in še večjega števil voznikov razmišlja o zaostritvi stavke, česar pa si glavni zastopnik sindikalne konfederacije ne želi, poudarja pa, da so stavkajoči vozniki v znak dobre volje naredili vse, da bi potniki čim manj občutili posledice stavke.

Termin novega sestanka med stavkovnim odborom in poslovodstvom še ni določen; prav tako stavkovni odbor s strani poslovodstva še nima odziva na svojo prošnjo oziroma zahtevo po sestanku z lastniki iz nemških železnic Deutsche Bahn. Peter Majcen je na koncu pogovora dejal, da trenutno piše kolegom v Nemčijo, saj želijo tudi nemške sindikate obvestiti o odnosu skupine Arriva do stavkajočih in jih prositi za pomoč. Državi očitno ni mar zanje, je dodal.

“Cilj Arrive je kot kaže stopnjevanje groženj in pritiskov z namenom zlomiti stavkajoče, da ti nehajo stavkati in se nič ne spremeni,” je Majcen še povzel namene vodstva Arrive.

Za ves čas stavke še vedno velja, da med 4. in 8. uro zjutraj, med 13. in 16. uro popoldne ter med 21. in 23. uro zvečer vsi avtobusi odpeljejo z začetnih postaj in zaključijo vožnjo na končni postaji. Navodilo stavkovnega odbora stavkajočim je, da se v primeru nejasnosti vožnja v vsakem primeru izvede. Poleg voženj v konicah, v katerih je med potniki največ šolarjev in delavcev, načeloma vozijo tudi na tistih mednarodnih linijah, ki so bile predhodno dogovorjene, ter na linijah do/mimo zdravstvenih ustanov.

Poročali smo že:

Stavka voznikov Arrive Slovenija: avtobusi bodo vozili le v času prometnih konic

Vodstvo skupine Arriva Slovenija za iskanje soglasja z mediacijo

Nataša Fajon