SKOZI ČAS

Fabrica dei bagni ali Fabrica dei Francesi

Začetki podjetja Delamaris segajo v leto 1879, ko je Francoz Emile Roullet kupil parcelo ob cerkvici sv. Petra v bližini Vascovih toplih vrelcev. Danes bi bil San Piero. Tovarna je začela obratovati 20. januarja 1881. Odprlo jo je podjetje Societe generale Francaise, Izolani so jo klicali fabrica dei bagni ali fabrica dei Francesi.

Leto kasneje je nastala še druga tovarna za predelavo rib, ki jo je odprl Warhanek z Dunaja, z delom je pričela 22. decembra 1882.

Francosko podjetje jeleta 1893 dobilo novega lastnika – angleško-avstrijsko banko s sedežem v Trstu, s čimer se je t.i. fabrica dei bagni preimenovala v Usines de conserves alimentares. Doživela je razcvet. Poleg rib so konzervirali tudi slive, grah, fižol, meso in paradižnike, ribe so tudi solili in marinirali.

Izdelke so prodajali po vsem svetu. Bili so tudi glavni dobavitelji cesarske vojske. Med prvo svetovno vojno je tovarna ustavila proizvodnjo zaradi pomanjkanja delovne sile in surovin. Ostala je zaprta do leta 1920. V Izoli sta vladali beda in lakota. V tem obdobju so pustošili še suša, kuga in španska mrzlica. To so bili zelo slabi časi za Izolo.

Da je bilo stanje še slabše, so oblasti prepovedale ribolov, ker je bilo morje polno min. Leta 1920 je celotno premoženje avstrijske banke kupilo italijansko podjetje S.A.Conservifici, ki se je deset let kasneje, leta 1930, prestrukturiralo in preimenovalo v Ampelea Conservatrici S.A., nekdanjo tovarno Warhanek pa je prevzel nov lastnik Giorgio Sanguetti. Leta 1926 se je preimenovala v Arrigoni.

Ampelea se je s podporo Italije hitro razvijala, sledila je modernizacija z novimi stroji in avtoklavami do 125 stopinj celzija. Delali so s sardelo, skušo, tuno, sardoni. Delali so tudi marmelado, ribjo moko in zelenjavne konzerve.

Zanimivo je bilo, da so ves čas imeli pokuševalce, ki so pokušali izdelke in ohranjali stalno kvaliteto. To delovno mesto so ukinili leta 1950.

Leta 1938 sta Ampelea in Arrigoni uredili lastno ribiško floto, ki je zagotavljala dovolj ribe za proizvodnjo. Štela je 31 plovil za plavo ribo. Arrigonijeva flota je imela tudi tunolovke, Ampelea pa med drugim dve transportni ladji za uvoz zamrznjenih rib. Tako je bilo do druge svetovne vojne.

N. P.

Povezane vsebine:

Špina v vsaki tretji ulici

Izolani s figovim topom na Tartinijevem trgu