BRALNI VRVEŽ

Branje do neskončnosti in nazaj

Piran, 28. junij 2018
Od oktobra do konca maja so učenci piranske osnovne šole z italijanskim učnim jezikom brali do neskončnosti in nazaj in ob tem brezmejno uživali in ustvarjali.

Foto: KO

Od projekta Libriamoci (op. Knjigaizirajmo se) v oktobru pa vse do letošnjega projekta Il maggio dei libri (op. Maj s knjigami) so učenci piranske osnovne šole z italijanskim učnim jezikom Vincenzo in Diego de Castro doživeli malo morje bralnih doživetij. Bralni direndaj je, logično, svoj vrhunec dosegel v aprilu, saj v aprilu obeležujemo tako Mednarodni dan knjig za otroke in mladino kot Svetovni dan knjige in avtorskih pravic. Za vse, ki knjige ustvarjajo in ki seveda knjige beremo, je zlasti slednji temeljni dogodek na koledarju kulturnih dogodkov, posvečenih knjigi in branju, po vsem svetu. UNESCO, ki je pokrovitelj tega dogodka, spodbuja vse, zlasti pa mlade, da vedno znova odkrivajo veselje do branja in se tako poklonijo velikim piscem in mislecem, brez katerih človeška zgodovina ne bi beležila ne kulturnega ne socialnega napredka. Ob tej priložnosti sta na OŠ Vincenzo in Diego de Castro Piran potekali dve vidnejši bralni iniciativi.

2. aprila, ko obeležujemo Mednarodni dan mladinske knjige in hkrati dan, ko se je rodil danski pravljičar Hans Christian Andersen, se je na šoli pričel aprilski bralni vrvež. Prvi štirje razredi so se poglobili v življenje in delo danskega pravljičarja Hansa Christiana Andersena, njegovo deželo izvora, ter, kakopak, prisluhnili njegovim to pot otrokom manj znanim pravljicam.

Aprilsko branje je doseglo vrhunec v Noči knjige, ki smo jo na šoli obeležili 20. aprila z nočnim bralnim maratonom, poimenovanim Letti di notte (op. Ponoči prebrani). Gre za priljubljen projekt razvijanja inovativnih bralnih izkušenj in spodbujanja bralne kulture med mladimi bralci na šoli, ki je letos potekal četrtič. Zasnovala ga je učiteljica slovenščine Mojca Železen Repe z željo, da bi učenci doživeli drugačno bralno izkušnjo in da bi ovrgli mnenje, da je branje dolgočasno in samotno početje.

Poleg branja do neskončnosti in nazaj, so učenci ta večer razmislili in konceptualizirali sprejemljive ali dopustne oblike vedenja v (šolski) knjižnici ter na podlagi ugotovitev ustvarili koristen plakat, opremljen z napisi in spremljajočimi ilustracijami o primernem vedenju v knjižnici. Po pozni večerji so učenci, pardon nočni bralci, legli, se ve, s knjigo; okrog enih ponoči jih je le premagala utrujenost in (končno) so se pogreznili v mamljivo deželo sanj. Ob rani zori so bili že pokonci, z nasmeškom do ušes in konkretnim apetitom – pohrustali so vsak svoj rogljiček in kot pravi knjižni molji še vsaj dve vrstici v knjigi.

Aprilski bralni vrvež se je zaključil s knjigoveško delavnico, 24. aprila, na podružnični šoli v Sečovljah. V delavnici so učenci, pod vodstvom Metke Starič iz Zavoda Parnas, sami izdelali knjigo v trdi polplatneni vezavi s šivanim knjižnim blokom. Spoznali so tudi knjigoveška orodja, materiale in spretnosti ter ozavestili odnos do rokodelskih izdelkov in ročnih spretnost nasploh.

Nakar se je aprilski bralni vrvež prevesil v majsko branje ljudskih pravljic in legend od vsepovsod. Šola se je namreč pridružila italijanski bralni pobudi Il maggio dei libri, katere namen je poudariti pomembnost branja kot ključnega elementa osebne, kulturne in civilizacijske rasti. Učenci so se navduševali nad inuitsko, afriško, južnoameriško, irsko, perzijsko, avstralsko ter drugimi legendami od blizu in daleč; v Maju s knjigami in v tem, pravkar zaključenem šolskem letu so spoznali, da lahko letijo na krilih domišljije, ali kot je dejal svetovno znani sicilijanski pisatelj, esejist, pesnik, novinar, scenarist in dramaturg Leonardo Sciascia – tudi knjiga je samo predmet, vendar če jo odpremo in (pre)beremo, se nam odpre nov svet.

Ksenija Orel

Povezane vsebine:

Sanje v liričnem okolju briških vasic